Disz íz London

Egy tanulni vágyó hazánkfia kalandjai a távoli Londonban. Élettapasztalatok és pénzszerzési kísérletek a WC-tisztítástól a vibrátorok raktározásáig...

Mostanában

Utolsó kommentek

  • joco78: @amarramerre: tavolazsiatol.blog.hu :) (2013.01.21. 02:43) Nem félsz attól?
  • amarramerre: @joco78: nagyszerű :) remélem, nekünk is összejön előbb-utóbb egy hasonló utazás...addig is lássa... (2012.01.13. 21:01) Nem félsz attól?
  • joco78: @amarramerre: Köszi az érdeklődést. Amint látod, a londoni írások egy kissé elapadtak, - mostanság... (2012.01.13. 18:01) Nem félsz attól?
  • amarramerre: dejó :) szívesen olvasnék még...a keleti utakról nincsen blog? (2012.01.13. 16:12) Nem félsz attól?
  • joco78: @Mr.sebi: Hmmm... Hát igen, asszem épp ezért írtam le ezt a párbeszédet. Ha csak annyi lenne a lén... (2011.10.05. 09:46) Nem félsz attól?
  • Utolsó 20

Őket olvasom

Éhség

2008.10.26. 13:56 joco78

Egy szelet kenyér. Ennyi volt, amin a legutóbb sikerült nagyon kiakadnom.

A lakótársaim, Klári és Robi áldott jó emberek. Fiatalok (huszonegy-két évesek), faluról jöttek és dolgoznak keményen. Eszményi párként működnek pedig még csak fél éve ismerik egymást. Korukhoz képest gyakorlatiasnak és talpraesettnek tünnek, bár összességében ők se keresnek többet, mint a londoni magyarok nagy átlaga. Valahol a minimálbér fölött egy kicsivel.
Már most úgy viselkednek, mintha 30 éve együtt élnének. Ismerik egymás rezdüléseit, vitatkoznak nagyokat, de azt is úgy, mint akik már évtizedek óta folytatnák a vitát. Bevett fordulatok, érvek, ellenérvek, kompromisszumok, nagy kibékülések és összebújások.

És a közös vacsorák. Ha éjfélig tart a munkaidő, akkor is megtartják a közös étkezést. Irigylésre méltó. Öntudatlanul is ápolják a klasszikus családmodellt, minden nap legalább egyszer (de inkább többször) találnak rá alkalmat, hogy az asztal mellett is együtt (l)ehessenek és egy röpke másfél órás vacsorát lebonyolítsanak.

Az, hogy mi mindent esznek, az már kevésbé klasszikus.
Főzni talán tudnak, de jó esetben is csak felturbózott tasakos leves és elkészített mirelit cuccok kerülnek főételként az asztalra. Vagy ami még gyakoribb, hogy a sarki gyorskajáldából hoznak dobozolt csirkét, sültkrumplit meg minden olyasmit, amit ilyen helyeken árulnak. Első fogás, második fogás.


Aztán jönnek a chipsek és az üdítők. Pringles-féle fűszeres krumpli és kukorica rágcsák, melléjük pedig napi több liter kóla, sprite, rostos levek tetrapack és pillepalackos kiszerelésben felsorakoztatva az asztalon.
Aztán a desszertek. Sütik, kekszek, édes örömök. Majd ezen felül jön még a csoki, illetve a csokis doboz, benne XXL-es méretű extra adagok - nagy testű, nagy étkű, sokgyermekes családok számára. Ezekből a Kinder Bueno, Kit Kat és más hasonló, tévében látott fajták előnyt élveznek, minden este egy-egy ilyen dobozt jóízűen el is tüntetnek.
Ezek után jöhet a desszertek desszertje a parfé. Általában az Icelandből, de néha a Sainsbury's-ből egy-egy specifikus fajta. Ezt aztán eszik hetekig, amíg azt a bolt le nem veszi a kínálatából, vagy amíg a szervezet nem telítődik, és olyankor lehet egy másikra váltani.

Fogyasztói örömük a legkevésbé sem önző, szívesen invitálnak bárkit, aki az asztal közelében megfordul. Engem is kínáltak már hol ezzel, hol azzal - jól is esik -, de hozzá kell tennem, én magamtól két hónap alatt nem eszek meg annyi előre csomagolt műkaját, mint ők egy este alatt. Mindezek ellenére egyikük sem kövér, vagy különösebben testes - nem is értem hogy bírják.

Aztán tegnap láttam, ahogy Klári kibontott egy originál csomag szeletelt kenyeret. Egy laza mozdulattal leemelte a legfelső vastag darabot és azzal a mozdulattal ki is dobta azt a szemétbe. Kérdezem, mit csinálsz, talán penészes volt? Nem, mondja, csak azt úgysem enné meg senki. Zavaromban csak azt a közhelyet tudtam benyögni, hogy Afrikában közben meg éheznek, de hát ez így is van.

Több, mint fél évig dolgoztam szemétprés mellett, de ettől függetlenül most is nap, mint nap az utcákon látom, mi mindent minősít az angol társadalom szemétnek.
Azt még valahogy tolerálom, ha megromlik az étel és azért kell kidobni. Egyszerűen figyelmetlenségnek vagy feledékenységnek tudom be, ami sokunkkal előfordult már. De hogy valaki előre megfontolt szándékkal dobja ki az ételt, az nekem új. Eszembe jut a a cigány lakodalom, ahol csak beleharapnak a kikészített finomságokba, aztán már dobják is ki őket, hogy belefoghassanak a következőbe. Vagy a pohár whiskey, amiből előbb a földre locsolnak, hogy meghozzák az áldozatot.

Lehet, ez a kis darab kenyér is efféle áldozat lenne? Vagy a harmadik világ éhezői az áldozatok? Vagy Klári és Robi, akik nem tudnak betelni a jóval? Vagy én lennék áldozat, aki fennakad az ilyen apróságokon, ahelyett hogy túltenném magam rajta?

Hiába, a bőség nagy úr.

9 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

orsi 2008.10.27. 08:16:38

Azt, hogy valaki nem eszi meg a kenyér, sőt, a kalács legelső szeletét, már én is tapasztaltam több helyen. Nem igazán értem... talán mert annak több a héjja és kevesebb a bele? Dehát pont azért a legjobb falat, különösen, ha friss és ropogós! Vagy az én készülékemben van a hiba?
Az egyik népfőiskolán pl. kizárólag a kenyér sarkait ettem, mert az senkinek nem kellett rajtam kívül, furán is éreztem kicsit magam, de szóvá végülis senki nem tette. Itt, a munkahelyemen azért nem eszi meg senki, mert a szendvicset késsel-villával kell enni, és ez ugye kihívás a kenyérsarokkal. De teljesen egyetértek veled, Jocó. Én is kiakadok, ha étel a szemétben végzi.

Sada 2008.10.27. 08:49:41

Eb aki a legelső szeletelt kenyeret meg nem eszi.

joco78 · http://tavolazsiatol.blog.hu 2008.10.27. 23:58:50

orsi:
Azt hogy valakinek az nem tetszik, vagy nem ízlik a kenyérvég, azt el tudom fogadni. Ízlések és pofonok.

A gondom itt éppen a kizárólagossággal van, vagyis azzal, hogy "úgysem enné meg senki". Ez tipikus esete annak, amikor valaki a saját véleményét kiterjeszti a világra és nem vesz tudomást másokról.

orsi 2008.10.28. 08:11:57

Hát pedig én ebben a kérdésben kiterjesztem a véleményem az egész világra: mi az, hogy nem ízlik valakinek a kenyérvég? Hát az ugyanaz a kenyér, ugyanazzal az ízzel mint a közepe, nem? És engem anyukám úgy tanított, hogy az ételt tiszteljük, és nem dobjuk ki. Ezért is okoz bánatot látnoi, hogy a pékégben, ahol dolgozok, 1-5 zsák kenyér minden este a szemeteskonténerben végzi. Nem kell Afrikáig menni, Európában is vannak éhezők, és van pl. hajléktalanszálló meg állatkert... de ez egy másik történet. Kenyérvéget nem dobunk ki és punktum.

joco78 · http://tavolazsiatol.blog.hu 2008.10.28. 17:46:35

orsi:
Azért még nem kell pékségbe esni!

Kinga 2008.10.28. 23:04:34

Hidobott étel? Az nálunk is van mindennap elég rendesen a melóhelyen.

mig8 2008.10.30. 10:44:18

Nem kell az ilyen látványhoz messzire menni. Én egy volt osztálytársamnál voltam nemrég itt, Budapesten. A srác vágott egy szelet kenyeret, majd laza mozdulattal kidobta. (Sürgős ügyben, de ebédidőre voltam invitálva. Ő meg reggel óta nem evett és éhes volt.)

Az ok: az kiszáradt, nem kell neki. Panelban az ilyesmi előfordul, de a piritós kenyér hogy ki nem szereti? Én nem tudom...

joco78 · http://tavolazsiatol.blog.hu 2008.10.30. 13:48:36

mig8:
Nem akartam ennyire kukacos lenni, bár a te példád se túl szívmelengető. Szóval, direkt nem arról beszéltem, hogy a kenyér már valamiért nem fogyasztható, hanem hogy előre megfontolt szándékkal.
Persze továbbvihetjük a témát olyan irányba, hogy ma olyan mennyiségeket vásárolunk, hogy annak egy része automatikusan ránk rohad. Ebben mondjuk nincs előre megfontolt szándék, csak szimpla felelőtlenség.
Még szerencse, hogy én soha, semmikor nem voltam felelőtlen. :)

mig8 2008.11.01. 14:38:48

joco78,
Azért hoztam fel példának, mert én azt éreztem benne, amit Te a te sztoridban. Persze ettől még lehet, hogy mást hallasz ki belőle...

Bocs, nem akartam elterelni a szót.
süti beállítások módosítása