Disz íz London

Egy tanulni vágyó hazánkfia kalandjai a távoli Londonban. Élettapasztalatok és pénzszerzési kísérletek a WC-tisztítástól a vibrátorok raktározásáig...

Mostanában

Utolsó kommentek

  • joco78: @amarramerre: tavolazsiatol.blog.hu :) (2013.01.21. 02:43) Nem félsz attól?
  • amarramerre: @joco78: nagyszerű :) remélem, nekünk is összejön előbb-utóbb egy hasonló utazás...addig is lássa... (2012.01.13. 21:01) Nem félsz attól?
  • joco78: @amarramerre: Köszi az érdeklődést. Amint látod, a londoni írások egy kissé elapadtak, - mostanság... (2012.01.13. 18:01) Nem félsz attól?
  • amarramerre: dejó :) szívesen olvasnék még...a keleti utakról nincsen blog? (2012.01.13. 16:12) Nem félsz attól?
  • joco78: @Mr.sebi: Hmmm... Hát igen, asszem épp ezért írtam le ezt a párbeszédet. Ha csak annyi lenne a lén... (2011.10.05. 09:46) Nem félsz attól?
  • Utolsó 20

Őket olvasom

National Insurance Number

2007.11.09. 00:10 joco78

Az NI szám, az egyik olyan dolog, ami a Londban munkát vállalókat legjobban izgatja. Nagy misztérium övezi, pedig ma már nem akkora kunszt. Igaz, még most is sokat kell rá várni.

Olyasmi ez, mint nálunk az adószám, de ez TB-azonosító is egyben, és biztosan jó még azon kívül is egy-két dologra. Ha valaki korrekt módon van jelen az országban, tehát legálisan vállal munkát, van rendes szállása, akkor a szám megszerzésének nem lehet különösebb akadálya. Ami kell hozzá, az egy szám felhívása +44(0)8456000643, egy személyes találkozón való részvétel, valamint több havi türelem.

Mihelyt az Egyesült Királyságban bejelentett munkát vállal az ember, a számot azonnal érdemes felhívni. Ez lényegében egy telefonos adatfelvétel, ahol a személyes adatokat rögzítik, megkérdezik a munkaadó cég elérhetőségét, mikor jöttem az országba és meddig szándékozom maradni. A beszélgetés végén ajánlanak időpontokat a személyes interjúra, ahol a legkorábbi időpont általában 1 hónap. Én a júliusi jelentkezésemkor elkövettem azt a hibát, hogy elmondtam, augusztusban hazamegyek egy hónapra, de szeptember elejére már megvan a visszajegyem. Itt meg is szakadt a móka, adtak egy referenciaszámot, hogy ezzel hívjam őket újra, amikor majd visszajöttem. Merugye, mi van, ha mégse jövök vissza, a drága időpontra meg oly sokan ácsingóznak.
Jobb lett volna, ha nem mondok semmit, egyszerűen csak választok egy későbbi szeptemberi időpontot.

Tehát szeptemberben újra telefonáltam, így kaptam egy októberi időpontot, és egy ígéretet, hogy minderről levelet is kapok 1-2 napon belül. És valóban, másnap már a kezemben volt a levél benne minden információval, hogy mikor, hova kell mennem és mi mindent kell magammal vinnem.

A rettegett interjú egy Job Center külön erre célra kialakított melléképületében zajlott. Egylégterű nagy irodahelyiség, csak az asztalok mögött voltak angol arcok, a fotelekben várakozók olyanok voltak, mint London maga. Fehérek, feketék, tarkák, kelet-európaiak és ázsiaiak, afrikaiak és latin-amerikaiak vártak a sorukra útlevéllel a kezükben. Összesen vagy 20-30 ember.

15 perccel korábban érkeztem, rögtön útbaigazítottak, és már ott is voltam a kérdezőbiztos fekete hölgy előtt, aki megértően mosolygott. Elnézést kértem a tökéletlen angolom miatt, amire ő csak kedvesen legyintett, hogy a maiak közül eddig én tudok a legjobban, ne izgassam magamat.
Egy 10-12 oldalas kérdőíven mentünk végig, aminek talán kevesebb, mint a felét töltötte csak ki, a többi oldalt áthúzta. (Gyanítom azok a kérdések a nem uniós állampolgárokra vonatkoztak, úgyhogy jobb, ha megbecsüljük magunkat!)

Gyorsan haladtunk, kérdések ismétlődtek - és a telefonos adatfelvétel, mintha picivel nehezebb is lett volna. Kérdezte, hogy élnek-e itt hozzátartozóim, milyen a családi állapotom. Amikor megtudta, hogy elváltam, akkor zavartan megkérdezte az exfeleségem születési idejét, de rögtön mutatta is a papíron, hogy ezt neki bizony meg kell kérdezni, ő se érti, miért. Ez bizonyult a legnehezebb kérdésnek, nem mintha nem tudtam volna, de ilyesmire tényleg nem készültem. Furcsamód arra nem volt kíváncsi a kérdőív, hogy van-e gyerekem, de ha ez a tény az angol bürokráciát nem érdekli, akkor én nem hozom szóba. A hölgy albérleti szerződést meg munkahelyi papírokat kért, azokat néhány percre elvitte az útlevéllel együtt, de előtte lassan és tagoltan tudatta, hogy csak néhány percre vinné el őket fénymásolni, ugye hozzájárulok, és addig sem esem pánikba.

Az interjú némi várakozással együtt nem volt több 30-35 percnél. A végén visszakaptam a papírjaimat, valamint megtudtam, hogy az NI számos kártyámat 4-8 héten belül postázzák. Két hét után (a múlt héten) megkaptam hivatalos papíron az NI számomat, amit már bárhol tudok használni. Olyan ez, mint az ideiglenes személyi igazolvány, amit mindenhol kötelesek elfogadni.
Talán műanyag kártyám is lesz. Egyszer majd. Valamikor.



Ja még annyi, hogy nyilván National Insurance Number nélkül is lehet munkát vállalni. Ilyenkor az ember automatikusan kap egy ideiglenes számot, amivel (tudtommal) többet kell adózni, és másra nem is használható

7 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mindler Gergely 2007.11.09. 08:28:04

Ki mondta, hogy a bürokrácia máshol könnyebb, mint minálunk? Bár azt hiszem, még lenne hova fejlődnünk...
Azon gondolkodom, hogy miért irod ezt most le? Ha most kaptad volna meg a NI-t, akkor érteném, de így... (Vigyázz, mert ha nem csonálsz nekem rekettyést, akkor azt fogom mondani, hogy NI!)

joco78 · http://tavolazsiatol.blog.hu 2007.11.09. 21:05:03

A bürokrácia az bürokrácia, se nem könnyebb, se nem nehezebb. Ám ahogy látom, lényegesen gördülökényebben mennek itt Londonban a dolgok. Még a fenti példa ellenére is.
Ami mindenképp pozitív a számomra, hogy többnyire bele lehet látni a dolgokba, és tudni, hogy épp hol tart az elindított procedúra.

Hogy miért most írtam le?
Egyszerű: most volt rá időm és energiám.

A rekettyést egyébként nem csinálják, hanem begyűjtik és szállítják.
És különben is mi már nem azok a lovagok vagyunk, akik azt mondják, hogy NI, hanem azok, akik azt mondják, hogy ekieki-ekieki wapam.
Úgyhogy Mindi, ehhez tartsd magad!

kalmi 2007.11.11. 12:40:22

Szia!

Nagyon érdekesnek találom blogodat, sokat olvastam de aktivan csak ezt teszem, messze a legjobb blog ami londonról szól imo.

Lehet már elkéstem vele, vagy épp nem ide tartozik, de nemtok máshova írni ezért megkérdem: nem volt szó pontos adatokról, és olyanokat is olvasok (máshol...), hogy ahhoz hogy kimenjen az ember ilyen 3000-2000 font kell ami nem kis pénz MO-n.

Szóval érdekelnének a te kikerülési körülményeid, mennyivel mentél ki, angol tudásod milyen szinten állt, és ott mennyire ment a használata. Valaki az mondja az a jobb ha magától keres az ember munkát más szerint az ügynöksékeg túl nagy részt vesznek ki a bérből és így tovább. Örülnék igazán valami kisebb összefoglalónak.

Válaszokat előre is köszi.
kalmi

joco78 · http://tavolazsiatol.blog.hu 2007.11.14. 01:13:35

Szia Kalmi!
Még egy pici türelmet, hamarosan kanyarítok neked egy komplett bejegyzést. Addig is kitartás!

Gyöngyvér 2008.11.30. 21:45:30

Szia!
Én nemrég jöttem ki angliába és most tanulom még csak a nyelvet bár elég jól haladok... Januártól a suli mellett valami kis melót szeretnék elvállalni, de az az én nagy bajom hogy csak májusban leszek 16. Van arra esélyem szerinted hogy hamarabb is beadhatnám a kérelmet NIN ért? -> Hogy legálisan vállaljak "diákmelót"....

joco78 · http://tavolazsiatol.blog.hu 2008.12.01. 00:45:26

Szia Gyöngyvér!

Ne kapkodd el a dolgot, ma már nem olyan rázós a szitu, mint amikor ezt ítam! Több ismerősöm folyamodott NI számért az elmúlt hetekben, és egyiküknek sem kellett 1-2 hétnél többet várniuk. Sőt, az egyiküket behívták másnapra!

Az egyébként nem rossz, ha előre tervezel, de mostanság nagy változások zajlanak a világban. Ki tudja, hogy májusban lesz-e még a külföldieknek munkavállalás, illetve egyáltalán érdemes lesz-e ilyennel foglalkozni?

NI ügyben ajánlom a nemrég érkezett Mogyi és Lidi nagyszerű blogját:
mogyesz.freeblog.hu/

Gyöngyvér 2008.12.01. 20:30:21

Köszi a tanácsot joc78.
Tom hogy mamár nem olyan nagy ügy mert anyum is elintézte magának már és nem volt nagy szám, csak mivel mi egy évre jöttünk ki és júniusban mennénk is haza, nekem május túl messze van. :S Tudom hogy nagy változások vannak, pl.: minden bankot államosítani akarnak és jelenleg minden emberre 70000 font adósság van, amit az államnak vissza kell fizetni... Sorra mennek tönkre a bankok és lassan emiatt a gazdaság. Úgyhogy igaz az hogy valószínűleg inkább az angolt támogatnákés nem a külföldit... Na de azért köszönöm. Akkor még nézelődök.
süti beállítások módosítása